חברות הביטוח לעיתים מציעות לאופנוענים לרכוש ביטוח חובה מוזל. ממבט ראשון, לכאורה, הצעה קוסמת למדי. יחד עם זאת, ממבט שני, ספק אם כך הדבר.
בשנת 2008 הוכנס תיקון לפקודת ביטוח רכב מנועי המאפשר לחברות ביטוח אשר מבטחות אופנועים או קטנועים, להציע למבוטח לרכוש פוליסת ביטוח חובה בהנחה של עד כ- 30% מהפרמיה השנתית (הנחה של כ-1,000 ₪). בתמורה להנחה הנ"ל, במקרה של תאונת דרכים, נושא המבוטח בהשתתפות עצמית בגין אובדן השתכרות, ונזק שאינו נזק של ממון ("כאב וסבל").
כך למשל, בשל ההשתתפות העצמית, במקרה של הפסד של עד 7 ימי אובדן השתכרות, המבוטח לא זוכה לכל פיצוי מחברת הביטוח. באשר לפיצוי בגין "כאב וסבל", עקב ההשתתפות העצמית, חברת הביטוח מתחילה לשלם למבוטח רק מעל סכום של 25,000 ₪. לדוגמה, אם במקרה של פוליסה רגילה יש לשלם למבוטח פיצוי בסך של 80,000 ₪ בגין ראש הנזק של "כאב וסבל", על פי הפוליסה המוזלת הוא יקבל פיצוי בסך של 55,000 ₪ בלבד בגין ראש הנזק הנ"ל.
משמעות הדברים היא כי במקרה של תאונות בהן נותרה נכות בשיעור נמוך או לא נותרה נכות, עשוי המבוטח להיוותר ללא כל פיצוי או עם פיצוי שרחוק מלשקף את נזקו האמיתי. כך למשל, בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים והתקנות שהותקנו מכוחו, במקרה של נכות בשיעור של 10% יזכה המבוטח בפיצוי של כ- 18,000 ₪. משאלה הם פני הדברים, במקרה של תאונת דרכים שלא הותירה נכות או הותירה נכות בשיעור של 10% ומטה, המבוטח צפוי להיוותר ללא כל פיצוי בראש הנזק של "כאב וסבל" בשל ההשתתפות העצמית עליה הסכים. חיפוש אופנוע לפי מספר.
באשר להשתתפות העצמית הנוגעת לפיצוי בגין אובדן ההשתכרות, לא אחת, מתברר כי מדובר בהשתתפות יקרה מאוד שעלותה עולה בהרבה על ההנחה שניתנת בתשלום הפרמיה השנתית. הדברים בפרט נכונים ביחס לבעלי ההכנסה הגבוהה יחסית. לדוגמה, אדם המרוויח 15,000 ₪ בחודש, אובדן השתכרות של 7 ימים משמעו הפסד הכנסה של 3,750 ₪, כמעט פי 4 מן ההנחה הגלומה ברכישת הפוליסה המוזלת.
לסיכום, במשפט אחד, כפי שכבר אמר אדם חכם- "לפעמים הזול- עולה ביוקר". מוצע לכל אחד ואחת, לשקול היטב האם רכישת הפוליסה הנדונה היא הצעד הנכון עבורו/ה.